Tid: 6. september 2017 18:30

Sted: kåkå, Sting Nere

Pris: 100, 50 til studenter og uføre

Hva er galt med skolen og skolepolitikken? Temauke på KÅKÅ 6-8. september
Over tre dager med fire arrangementer ser KÅKÅ kritisk på skolen og skolepolitikken. Har politikerne og byråkratene for mye skolemakt? Er skolen designet for jenter på bekostning av guttene? Nedvurderes det praktiske i skolen? Er norsk skole en digital sinke? Er digital læring i skolen et framskritt eller er det snarere snakk om et storstilt forsøk på å utbre digital demens? «Superlærer» Håvard Tjora kommer, sammen med flere av landets fremste skoleforskere, samfunnsdebattanter, lærere og politikere.

Onsdag 6. september kl. 18.30 er tema – Hva med læreren? Og hva med en lærerstyrt skole? 

DELTAGERE
«Superlærer» Håvard Tjora innleder til debatt. Har politikerne og byråkratene tatt bukta og begge endene i skolen? Er 2770 kompetansemål og et testregime med rigide vurderingskrav de rette virkemidlene for å gi oss den skolen vi ønsker og som ungene våre fortjener? Er det på tide å gi lærerne tilbake styringen over skolens innhold? Er det mulig?

Jonas Bals (politisk rådgiver og forfatter av boka «Hvem skal bygge landet»), Mathilde Fasting (idéhistoriker, skribent knyttet til Civita) Stavangers egen skolesjef Jørn Pedersen og Elaine Munthe (ansvarlig for lærerutdanningen ved UiS).

Ordstyrer er Torunn Egge Roux.

Kjøp billetter HER eller i døren fra kl. 18.00

Stortingsvalget foregår rett etter temauka, mandag 11. september. Skole og utdanning er sammen med helse de to viktigste og dyreste postene på statsbudsjettet. Det handler om ungene våre og samfunnets framtid, om utdannelse og skolens dannelsesoppdrag, om god bruk av fellesskapets ressurser. Norsk skole har på få år vært gjennom en omfattende lærerstreik, det har vært voldsom oppmerksomhet om PISA-tester og tiltagende målstyring av skolen. Språket i skolen virker til å være byråkratisert langt inn i klasserommet. Elevene er sykere og mer deprimerte, også lærerne sliter mer med motivasjonen. Digitaliseringen av skolen er svært omdiskutert. Og hvorfor henger egentlig guttene etter jentene – eller gjør de det? Så mange store spørsmål, så viktig med gode svar.

Vi har et ideelt motiv for våre medborgere og vårt publikum for denne temauka på KÅKÅ: Få frem mest mulig av sannheten om norsk skoleutvikling og skolepolitikk. Vi vil be alle våre deltagere om å prøve å se med lærerens og elevenes blikk.

 

Pin It on Pinterest